babusia

babusia
Obrazek znaleziony w cyberprzestrzeni- autor nie wiadomy

poniedziałek, 27 grudnia 2021

27.12.2021 Ważna data : 27 grudnia

 Cieszę się i jestem dumna; jako Wielkopolanka i mieszkanka miasta o wyjątkowych tradycjach patriotycznych. My Wielkopolanie po raz pierwszy w historii mamy swoje święto; Dzień Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego. Po prawdzie to jedyne w historii dobrze zorganizowane, udane i zwycięskie a jako takie , jedyne godne obchodów i uczczenia. Jak dotąd celebrowaliśmy jako społeczeństwo tylko klęski. Nasze zwycięstwo obchodziliśmy w regionie i nikt na szerszym forum o tym nie wspominał. Cieszę się tym bardziej, że to nasz , wielkopolski Dzień Niepodległości , bo jak pewnie niektórzy wiedzą , kiedy reszta Kraju świętowała już odzyskanie wolnego kraju, my dopiero o tę wolność walczyliśmy . Oczywiście uznajemy symboliczny dzień 11 listopada, wybrany na święto państwowe , ale 27 grudnia ma dla nas szczególne znaczenie i tak powinno być.  Nie będę opisywać  przebiegu powstania, bo ta wiedza jest dostępna w internecie, nawet w wersji na wesoło pod tytułem „Łomot po Poznańsku”. Chciałam tylko jakoś podkreślić rangę tego dnia…

    Mam niestety i gorzką refleksję; nasze władze samorządowe, muzealnicy , naukowcy i towarzystwa społeczne długo o ustanowienie tego święta zabiegały i w końcu jest . Dlaczego dopiero teraz , co się za tym kryje? Czy nie ma w tym czasem drugiego dna ; próby ugłaskania nas Wielkopolan za wszystkie upokorzenia i dolegliwości, które nam obecna ekipa zafundowała (słupki w dół przecież a wybory już na horyzoncie), bo nie od dziś przecież wiadomo, że Wielkopolsce nie po drodze z obecną ekipą ( no z małymi wyjątkami ale jak wiadomo, wyjątki zwykle regułę potwierdzają), bo to u nas powstawały zręby społeczeństwa obywatelskiego , jeszcze za czasów zaboru . To tu miały początek banki spółdzielcze, kółka rolnicze , ludowe czytelnie i wiele innych inicjatyw obywatelskich , tu pod bokiem pruskiego zaborcy . Za tymi organizacjami legalnymi w świetle pruskiego prawa jakie nas obowiązywało ,bo służącymi sprawom zawodowym ( to było wolno) krył się nasz opór, to była nasza walka.  Oczywiście te stowarzyszenia i organizacje  ewoluowały, niektóre zanikły , powstawały nowe , adekwatne do swoich czasów aż do  współczesności  i współczesnych wartości  i trzymają się mocno na naszym terenie  a na to,  nasza ekipa właśnie robi zamach rozmontowując samorządy, ograniczając ich pole do działania; to uderzenie w  naszą tradycję i nasze wartości. Stąd i moja refleksja i wniosek ; niestety smutny : władza odbiera nam nasze prawa , a na pocieszenie rzuca patriotyczny ochłap w postaci święta …  Może z czasem ten ponury kontekst zaginie w mrokach dziejów . Taką mam nadzieję. Nie umniejsza to jednak rangi tego święta . Sława Bohaterom i Bohaterkom ( tak , kobiety też miały w powstaniu swój  nie mały udział )  Powstania Wielkopolskiego!

4 komentarze:

  1. Nareszcie się doczekałaś, Ty i wszyscy mieszkańcy Waszego miasta! Pamiętam nasze pierwsze rozmowy i to jak byłam pełna podziwu dla znajomości historii przez Ciebie! Długo czekaliście, ale było warto!
    Cieszę się razem z Wami!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie tylko miasta, regionu jako takiego. Dziękuję , było warto , mimo, że nie ciekawe myśli mi się po głowie tłuką .

    OdpowiedzUsuń
  3. Sława Haniu. Dobrze, że o tym napisałaś. Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałam . Nie uważam się za jakąś wyjątkową patriotkę , ale przecież tu mieszkam ja i moja rodzina i to od wielu pokoleń.

      Usuń