babusia

babusia
Obrazek znaleziony w cyberprzestrzeni- autor nie wiadomy

poniedziałek, 26 kwietnia 2021

26.04.2021 Książki

 na weekend ,zamówiłam.  Sztuk dwie , ale już nie w pakiecie , chociaż i tak załapałam się na przecenę. No to co sobie będę żałować, wzięłam dwie .  "Słowiańska Wiedźma" - o patentach na czarowanie u naszych  słowiańskich przodkiń i o tym , co z tego "czarowania" przetrwało do dziś . Właściwie to nie wiem czego się spodziewać , bo chyba nie powieści. A że lubię takie klimaty to poczytam . I drugą : "Pamiętnik Księgarza" - zapiski codzienne  antykwariusza ze Szkocji handlującego rzadkimi książkami . Recenzja Empiku zachęcająca . Klimat starych książek i pamiętników  też mi bliski więc może być ciekawie . Pożyjemy , przeczytamy . Oprócz książek zamówiłam też wino z płatków róż . Jakaś limitowana seria , specjalnie na majówkę , u naszego stałego dostawcy ( degustacje niestety odwołane , więc polegam na zdaniu naszej somelierki , a ona poleca) . Książki , wino i muza zapewnione , możemy majówkować , choć to jeszcze nie przesądzone, bo mamy zaproszenie od Przyjaciółki . W pośpiechu pracowym rzuciłam tylko hasło małżonkowi , ale nie zdążył mi odpowiedzieć . Jak wróci to zapytam , co o tym myśli. Ja jestem za a nawet przeciw . Książki nie zając , nie uciekną. 

    Tak poza tym , mamy terminy na szczepienia ; mężuś na 12 maja w Poznaniu ( bo jako zawałowiec może być szczepiony tylko "Pfajzerem") , ja na 24 maja w Pleszewie i mam dostać Astrę Zenekę. W sumie to mi wszystko jedno , ważne żebyśmy je dostali.  Szukałam też dzisiaj okulisty dla matki i tu kolejne zderzenie z systemem . Na nfz w bliżej nie określonym terminie pod koniec roku , prywatnie w jednej przychodni na październik , w drugiej na lipiec najwcześniej, choć konkretnego terminu nie podają na razie. Zapisałam u obu, prywatnie i na listę rezerwową , z założeniem ,że może się uda. No i co mam powiedzieć ... łapy opadają , w jej wieku z zaćmą zdąży całkiem oślepnąć nim się dostanie do lekarza .

    A i jeszcze jedno; całkiem o tym zapomniałam ; znów książki , te które przeczytałam i obiecałam napisać co o nich myślę .   Przeczytałam obie ; Karen Turanski „Obietnice Poranka” i Kate Breslin  "Bliżej Nieba". Obie   nie są jakieś szczególnie wymagające , raczej dla rozrywki i relaksu . Obie osadzone w realiach  wczesnego początku XXw , a więc w epoce kiedy moja babcia była małą dziewczynką i dorastającą panienką , a którą to epokę darzę sentymentem. Nie takim jak średniowiecze i wiek XIX ale jednak sentymentem.  „Obietnice Poranka” to świat , którego już nie ma, świat prawych ludzi wyznających wartości i  głęboko wierzących, spokojnej egzystencji w symbiozie z otaczającym światem i codziennego zmagania z rzeczywistością , nie zawsze łatwą  . Ten wątek wiary i zawierzenia Bogu ( bez wskazania obrządku) momentami aż drażni , według mnie za dużo tych odwołań i westchnień ale mimo wszystko czyta się dobrze. Jest w tej książce nie skażona niczym przyroda,  jest wątek kryminalny, stara rodzinna tajemnica , sąsiedzka solidarność , intrygi , zdarzenia losowe i delikatny wątek miłosny ; jednym słowem wszystko co składa się na ludzką egzystencję. Autorka zresztą nie źle oddaje klimat epoki , choć może trochę przesładza – ale co kto lubi . Książkę mogę polecić; łatwo się przy niej zrelaksować i odciąć na chwilę od codzienności .

     Druga pozycja  "Bliżej Nieba" choć nieco podobna w klimacie , jest jednak nieco mroczniejsza . Rzecz dzieje się w czasie I wojny światowej. Sam wątek jest podobny ; ludzie i ich sprawy codzienne . W tle jednak toczy się wojna a wydarzenia z nią związane w najróżniejszy sposób wpływają na bohaterów .  Jest to typowa powieść obliczona na relaks   ,ale zawiera jeden szczególny i mało znany wątek historyczny związany z I wojną ; ruch oporu. Działalność jaką ludność cywilna prowadziła , dostarczając informacji wywiadom . Jakie triki i pomysły wykorzystywała by zebrać i przekazać informacje. Warto do tej pozycji zajrzeć , choćby z tego względu. Oczywiście nie można tego potraktować jak źródło historyczne, nie mniej jednak opisane działania są prawdziwe.  Poznałam jakiś czas temu ten wątek ze źródeł typowo historycznych, choć przyznać muszę , że raczej szczątkowo . Podobnie jak pierwszą pozycję i tę czyta się dobrze. Jest dobrze napisana przystępnym językiem . Obie autorki nie stylizują tekstu na epokowy, co często się nie sprawdza ;  po prostu piszą o dawnych czasach po współczesnemu .

No i to by było tyle na dziś . Spokojnego wieczoru !

 

4 komentarze:

  1. No to pracuj nad Małżonkiem, by też był za! W końcu, kto tu rządzi!🙂🙂🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak juz wiesz przyklepane ! Buziaki i do niedzieli !

      Usuń
  2. Jak polecasz wrzucę na " poczekajke " książkową. Muszą być ebooki. Jak będą kupię. Lubię takie klimaty.
    A co do okulisty. I w Italii nie lepiej. Długo się czeka na wizytę. A teraz, to już masakra.
    Sama mam ją w planie. O majówce na razie nie wiem, co sądzić. U nas zapowiadają deszcz, ale sobota może być piękna patrząc na prognozę, Czyli zagadka. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle , że nie mam pojęcia jak ta zaćma postępuje , czy nie będzie się pogarszać zbyt szybko . Czytam i szukam wiadomości i jest tego całkiem sporo ale nie piszą o tym jak to się rozwija. A pogoda, hmmm jaka jest każdy widzi, przyjdzie majówka to się okaże .

      Usuń