babusia

babusia
Obrazek znaleziony w cyberprzestrzeni- autor nie wiadomy

sobota, 13 lutego 2021

13.02.2021 Opowiesci na sobotni wieczór - kamienie żyją - tajemniczy i wyjątkowy

 Nie wiele o nim wiem, bo też  informacji o nim nie wiele . Do niedawna w ogóle nie wiedziałam ,że istnieje. Zoltanit – czyli kamień sułtanów.   Dowiedziałam się może ze 3 lata temu  oglądając film na discovery o poszukiwaczach kamieni szlachetnych. Proceder dość niepewny i niebezpieczny . W tym właśnie odcinku  ekipa poszukiwaczy została zwyczajnie „wystawiona” . Starali się kupić od handlarzy niezwykle piękny, ogromny przecudnie wybarwiony i oszlifowany okaz zoltanitu. Nie pamiętam ile miał karatów ale był co najmniej wielkości połowy dłoni więc musiało ich być nie mało. Ostatecznie ekipa poszukiwaczy straciła ponad sto tysięcy dolarów a handlarz kamienia im nie dostarczył. Ale nie o filmie chciałam pisać a o kamieniu. Wtedy jednak usłyszałam o nim po raz pierwszy . Poszukałam informacji oczywiście i wielkie było moje zaskoczenie . Otóż królewskiej prezencji zoltanit jest kamieniem półszlachetnym . Występuje niezwykle rzadko , tylko i wyłącznie w Turcji na terenie Anatolii i tylko na wysokości ponad 4000 m nad poziomem morza . W Turcji nosi nazwę diaspor czyli rozproszony . Chemicznie jest to hydroksytlenek glinu  o krystalicznej budowie i twardości w skali Mohsa 6,5-7 a więc podobnie do na przykład granatu .  W Turcji znany był od dawna,  na szeroki świat wypłynął jednak dopiero niedawno , bo w 2006 roku . Nazwany tak na cześć 36 sułtanów ottomańskich , którzy przyczynili się do powstania i świetności Imperium Osmanów . Tu się kłania słynny serial „Wspaniałe Stulecie „ i uwielbiana bohaterka serialu sułtanka Hurrem , której Sulejman Wspaniały podarował pierścień z tym wyjątkowym kamieniem . Tu jednak muszę się przyznać , że serialu nie widziałam (programowo nie oglądam żadnych) a informację tę zaczerpnęłam z jubilerskich forów internetowych więc nie wiem na ile jest sprawdzona . Podobno źródła potwierdzają , że wymieniona sułtanka – ta historyczna- nie filmowa, była wielką miłośniczką zoltanitu.   Zoltanit jak wspominałam prezentując artefakt z mojej kolekcji, ma wyjątkową właściwość zmiany koloru zależnie od oświetlenia a nawet jak się dowiedziałam niedawno nawet pory dnia .  W świetle słonecznym jest różowy , w nieco pochmurny dzień cynamonowo – zielony , w świetle sztucznym , bywa oliwkowy lub limonkowo – zielony . Kamień potrafi zmienić barwę nawet w pomieszczeniu , wystarczy nieco opuścić zasłonę , albo żaluzję a już zauważymy zmianę . Przywodzi to na myśl jakieś potężne , magiczne siły ; jakąś niezwykłą emanację mocy.

Ezoterycznie kamień chroni przed „złym okiem”, noszony przez kobiety podnosił ich atrakcyjność w oczach innych- nawet jeśli nie grzeszyły urodą  , pobudzał wyobraźnię i siły twórcze więc chętnie nosili go tureccy artyści . Był szczególnie cenny dla władców , bo wzmacniał wytrwałość w dążeniu do celu . Poprawiał nastrój i przynosił radość życia.

W dzisiejszych czasach znana i stosowana z doskonałymi rezultatami  jest już metoda produkcji tego kamienia w warunkach laboratoryjnych. Odkąd pojawił się na rynkach światowych jest jednym z najbardziej poszukiwanych kamieni jubilerskich i kolekcjonerskich . Im większy kamień tym lepiej widać jego niezwykłe właściwości.  Mój skromny komplet biżuterii już prezentowałam , choć fotograf ze mnie żaden więc i jego uroku nie udało mi się ładnie pokazać . Dziś więc tylko pokażę kilka fotek znalezionych w sieci . 

Im większe kamienie tym lepiej widać efekt przenikania się barw 






A tu nieoszlifowany 



 

 

6 komentarzy:

  1. Niesamowity i wcale się nie dziwię, że Hurrem i ta serialowa i ta prawdziwa go lubiły. Serial oglądałam. 😀 Jak zwykle wpis udostępniam. Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, jest niesamowity . Wciąż piszesz, że coś udostępniasz, a ja nie mogę niczego namierzyć . Zdradź gdzie można coś znaleźć.😍

      Usuń
  2. Czyli taki kalienny kameleon?😉
    Tez nie ogladałam tego serialu, chociaż wiem , że miał u nas niezłe powodzenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak , taki kameleon , ale mnie się kameleon jakoś mało przyjemnie kojarzy. A ten kamyk jak kobieta ; zmiennym jest.

      Usuń
  3. Kamienny miało być!
    Przepraszam!

    OdpowiedzUsuń